torsdag 29 april 2010

Ost- och basilikahjärtan!


Igår bakade jag och Niklas våra champagne (okej, mousserande vin) - tilltugg. Ett recept som kommer från Allt om mat från början, men som jag inspirerades av faktiskt satsa på från en annan bröllopsbloggerska. Det stod att det gick utmärkt att frysa dem, så det gjorde vi så snart de hade svalnat. Vi gjorde 2 satser och det blev nästan exakt 160 st.

Recept för 80 hjärtan
100 g kallt smör
3 + 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
4 dl riven västerbottenost
1 kruka basilika (ca 2 dl)

1. Sätt ugenen på 200 grader. Mixa snabbt ost och basilika till en grön massa i matberedaren. Tillsätt smör, mjöl och bakpulver och kör snabbt ihop till en deg.
2. Kavla degen på en mjölad bänk till ca 1 cm i tjocklek. Stansa ut hjärtan med ett pepparkaksmått. Lägg hjärtanen på plåt med bakplåtspapper och grädda dem högt i ugnen 10-12 min.
3. Låt svalna och förvara i tättslutande burk eller i frysen.

5 kommentarer:

Sara sa...

Åh, dessa funderar vi också på, blev de lika goda som de ser ut? :)

Camilla sa...

Har ni smakat också? Vore skoj att få ett utlåtande och se om vi skall "stjäla" er idé.
Camilla

Maria sa...

Vi snacksade lite på några när de var färdiga och de var goda! vi hade dock inte västerbottenost utan vi rev ner vår stureost istället, så jag antar att det blev en liten smakskillnad i och med att västerbottenosten väl är lite starkare? Men lätta att göra, blev himla tjusiga och smakade fint!

Katja sa...

åh, de här hade jag helt glömt bort.. vi ska ju ha buffé och tänkte ha 3 olika snittar som förrätt till varje gäst. Nu börjar jag vela på om vi ska hoppa förrätten och ha nåt sånt här som tilltugg till skålen, sen har vi choklad som favours. buffé, efterrätt och tårta. (och vickning senare på natten) men det är ju förstås trevligt me förrätt... onödigt? Hur gör ni?

Maria sa...

vi ska hoppa förrätt och bara ha dessa små kakorna som tilltugg till skålen. vi har tänkt att vi ska äta ganska omgående efter brudskålen och eftersom vi ordnar maten helt och hållet själva känns förrätt lite övermäktigt att ordna. Men det är kanske för att vi har sjukt mycket mat (haha, jag kunde inte välja utan tog allting istället) och många olika varianter eftersom att vi har både gluten/nöt-allergiker och en hel del vegetarianer.