söndag 14 mars 2010

Franska drömmar





Vem kan låta bli att falla för det här? Åh, hit vill jag åka. Om inte för att gifta mig, så för bröllopsresan.

Château du Grand Val är inget pampigt Versailles-slott. Men det har desto mer charm. Matsalen till exempel har en fantastisk eldstad från 1400-talet. Till jakt- och hummermiddagarna på hösten brinner här en mäktigt sprakande stockeldsbrasa. Även salongen och biblioteket från 1700-talet med sina träpaneler och målningar, liksom sovrummen på övervåningen, har sin speciella charm. Inte flott, men mycket franskt gemyt.

Bretagne har ingen vinter utan en lång vår, en lång sommar och en lång höst.Temperaturen är sällan under noll när det är som kallast. Om du kommer till Grand Val i början på april så möter du våren. Ginst, Rhododendron, Syrén, Påskliljor blommar för fullt. Kommer du till oss ända fram i december har du en färgsprakande natur, hög luft och den typiska franska morgondimman som ligger som en sjö i dalen.
(Klicka på länken för att komma till slottets hemsida. Bilderna är även lånade därifrån.)

2 kommentarer:

Katja sa...

oooh, I löööv! Här vill jag inte bara ha bröllopsresa, här vill jag bo :-)

Maria sa...

förutom att slottet är så förbaskat fint, så är det bästa av allt att de inte har någon vinter! känns precis som det jag är ute efter just nu. ;)